spot_img

ذات صلة

جمع

Hořák na plazmové řezání – rychle a spolehlivě

Hořák na plazmové řezání je velmi přesný, přičemž vyfukuje...

Zajímavý příběh loga

Historie loga Prada se začala psát v roce 1919,...

Šunka – víc než jen kus masa

Před velikonočními svátky se každá hospodyňka nebo domácí pán...

Šovdra – naše tradiční specialita

Z hlubokého zapomnění se opět probudila jedna z našich...

Kam s dětmi na výlet: Jeskyňářské dobrodružství pod starým hradem

Zapomeňte na vybetonované chodníčky, kovová zábradlí a elektrické osvětlení....

Jak účinně bojovat s horkem v autě

Sednout si v létě do rozpáleného auta je, jako kdybyste vjeli do sauny. Vysoké teploty organismu rozhodně neprospívají. Kromě zdravotních problémů mohou být příčinou zvýšené podrážděnosti a snížené koncentrace.

Naštěstí můžete podobným stavům úspěšně a zcela jednoduše předcházet. Nabízíme přehled nejúčinnějších způsobů, jak bojovat s teplem v autě a jak správně používat klimatizaci.

Především je dobré přehřátí auta předcházet a snažit se zamezit pronikání slunečních paprsků do auta. V galerii nabízíme osvědčené tipy, na které řidiči při spěchu často zapomínají.

Jak si chránit auto před sluncem
Rozpálený interiér není jen nepříjemný, ale zkracuje se tak i jeho životnost. Náchylné k rychlému stárnutí jsou zejména kožená sedadla, případně měkčené plasty.

Pokud nemáte možnost zaparkovat ve stínu, tak při odchodu z auta je přikryjte světlým ručníkem. Stejný postup je vhodný zopakovat iu přístrojové desky včetně volantu.

Mějte tekutiny vždy po ruce
Při vysokých teplotách je třeba dávat větší pozor na dodržování pitného režimu, který mnozí podceňují.

Mějte proto dostatek vody vždy po ruce a to iv klimatizovaném autě. Pokud je taková možnost, odložte si vodu do chladicí přihrádky před spolujezdcem.

Dostatek tekutin přijde určitě vhod i při nepředvídatelných okolnostech, jako kolony na dálnici či zkažené auto.

V současnosti jsou již téměř všechna nová auta vybavena manuální nebo automatickou klimatizací, která vám dokáže výrazně zpříjemnit letní cestování. Ne všichni ale vědí, jak klimatizaci správně používat a že o ni je třeba se starat.

S chladem to nepřehánějte
I když se chcete po nastoupení do rozpáleného auta co nejdříve zchladit, není ale vhodné při horkém vzduchu okamžitě pustit klimatizaci. Dříve než ji zapnete, vyvětrejte vyhřátý vzduch jízdou se spuštěnými okny as naplno puštěným ventilátorem.

Při krátkých vzdálenostech se navzdory nepříjemnému teplu nedoporučuje zapínat klimatizaci, protože lidskému organismu rychlé střídání teplot neprospívá.

Teplotní rozdíl mezi venkovní teplotou a teplotou v autě by neměl být větší než 6 stupňů Celsia. Ani při delších cestách byste si z auta neměli dělat lednici.

Existují dvě rozdílná doporučení. První, všeobecně známé, řadí před příjezdem do cíle zvýšit teplotu v interiéru tak, aby bylo naše tělo dostatečně aklimatizováno při vystupování z auta a nezažilo šok. Druhým doporučením je zapínat klimatizaci každou hodinu na pouhých 20 minut.

Pokud už klimatizace běží, nemiřte její foukání na tělo, ale spíše na skla auta. Právě jejich přehřátím se do interiéru dostává teplo.

Deset minut před příjezdem do cíle vypněte klimatizaci úplně. Kondenz v chladicím systému tak stihne vyschnout a při nejbližším zapnutí klimatizace vás nepřivítá nepříjemný zápach.

Klimatizace vyžaduje pravidelnou údržbu
Pokud už ale klimatizace zapáchá, nechte si ji vyčistit v autoservisu. V opačném případě zbytečně riskujete zánětlivé onemocnění dýchacích cest. Za zápachem se totiž skrývají viry, mikroskopické vláknité houby, různé plísně a bakterie.

Kromě zdravého prostředí byste neměli podceňovat ani pravidelnou údržbu klimatizace. Nechte si ji zkontrolovat před každou letní sezónou. Servisní prohlídka stojí 30 až 40 eur a můžete díky ní předejít pozdějším, výrazně dražším opravám.

Častým problémem správného fungování klimatizace je pokles intenzity chlazení. Většinou za to může nedostatek chladicí směsi v systému.

Klimatizace totiž využívá směsi, která snadno mění skupenství mezi plynným a kapalným. Kompresor stlačí chladivo v plynném skupenství, které v chladiči opět zkapalní. V této formě je vháněno do výparníku, kde absorbuje teplo ze vzduchu vháněného do interiéru, a opět se mění na plyn.

Proto platí, že čím méně chladiva v klimatizaci máte, tím je nižší i její účinnost. Zanedbanou údržbou se chladící směs nakonec vypaří úplně a klimatizace přestane fungovat nebo dojde k jejímu poškození.

Pokud ale v autě klimatizaci nemáte nebo ji ze zdravotních důvodů nemůžete používat, snažte se auto zaparkovat ve stínu.

Pod čelní sklo umístěte reflexní clonu, případně zatáhněte síťku střešního okna, abyste eliminovali přehřátí interiéru.

Pokud máte tmavý interiér s koženými sedadly, zamezte přístup slunečním paprskům. Improvizovaným, ale účinným řešením je zakrytí sedadel a volantu světlým ručníkem nebo plachtou.

spot_imgspot_img